סאונה רטובה או סאונה יבשה?

בארצות סקנדינביה כמעט בכל בית פרטי ישנו מתקן סאונה. בישראל מתקני הסאונה עדיין נפוצים בעיקר באתרי נופש כמו מלונות וצימרים – אבל יותר ויותר ישראלים מגלים את קסם הסאונה הביתית. נשאלת השאלה – מעדיף, סאונה רטובה או סאונה יבשה?

הידעתם שבארצות סקנדינביה הקרות ישנו מתקן סאונה כמעט בכל בית פרטי? בישראל המנהג הנורדי הזה פחות נפוץ עדיין, אבל הוא בהחלט נמצא בעלייה: בעוד ג'קוזי וספא ביתיים נפוצים בבתים רבים בישראל, מעטים הישראלים המתקינים סאונה בביתם – אבל מספרם הכללי עולה.

לארוב הישראלים יודעים על מתקני סאונה וסוגי סאונה רק מחוויותיהם בסאונה של בתי מלון או צימרים. אם באתרי הנופש בהם ביקרו לא הוצעו להם מספר סוגי סאונה, יש סיכוי שרבים לא יודעים כלל על הסיווג השונה בין סאונה רטובה לסאונה יבשה.

עוד פחות יודעים לעומק את ההבדלים, לא כל שכן לקבוע מה טוב יותר להתקנה בביתם. התשובה לשאלה זו היא כמובן סובייקטיבית ותלויה בטעמו האישי המשתנה של כל אדם, ובכל זאת כדאי לעמוד על ההבדלים העיקריים כדי לעזור לכם להחליט, במידה ואתם שוקלים להתקין סאונה בביתכם:

מהי סאונה?

סאונה היא מתקן סגור שבו מעלים את הטמפרטורה של אוויר החדר על מנת להעלות את חום הגוף, כך שמנגנוני הגוף פועלים לויסות חום הגוף ובכך מאיצים את קצב הלב, מורידים לחץ דם ומרגיעים את הגוף.

סאונות החלו עוד בעת העתיקה בטכניקות שונות של חימום חדרים באמצעות מים רותחים, וגם בלבאנט האימפריה העותומאנית פיזרה את גרסתה לסאונה באמצעות חמאמים טורקיים גדולים ומפוארים – לרבות בארץ ישראל, כאשר אחד הידועים בה מצוי בעכו העתיקה.

סאונה יבשה – כשהטמפרטורות עולות

סאונה יבשה מבוססת על חימום אוויר חדר הסאונה ללא הזרמת אדים ולחות לחדר, כך שהטמפרטורות עולות גבוה ועמם גם חום הגוף של המשתמש.

להבדיל מסאונה רטובה, סאונה יבשה אינה גורמת להזעה מוגברת ולכן גם הגוף אינו נרטב לאחר השהות בה, אבל חום הגוף עולה וחשוב לצנן אותו בהדרגה לאחר היציאה מהסאונה היבשה.

סאונה רטובה – הכל נמצא בלחות

סאונה רטובה מגיעה לטמפרטורה של עד 60 מעלות צלזיוס, וזאת משום שאחוזי הלחות בתוכה יכולים להגיע עד 100% ובכך מעלים את עומס החום על הגוף. בלוטות הזיעה של משתמש בסאונה

רטובה עובדות במלוא הקצב, ולכן על המשתמש בסאונה רטובה לשהות בתוכה במשך מספר דקות מועט ואז לצאת ממנה לסירוגין.

חשוב לזכור כי לא חשוב מהי ההעדפה שלהם, גם בשימוש בסאונה רטובה וגם בשימוש בסאונה יבשה, יש לשתות הרבה מים לאחר השימוש – כדי שהגוף לא יתייבש!